søndag 2. november 2008

Digitale tester: Tester i min undervisning

Som jeg nevnte i forrige innlegg er det viktig med tester siden dette er en unik måte for læreren å få tilbakemeldinger fra studentene på. Ved å bruke tester jevnling gjennom semesteret kan læreren få konstruktive tilbakemeldinger og dermed tilpasse læringsplattformen best mulig i forhold til studentene.

I denne oppgaven skal jeg beskrive tre ulike læringsopplegg der jeg drøfter nåsituasjon, ønskede gevinster og hvordan jeg vil realisere bruken av tester i disse oppleggene i praksis.

Siden jeg er student og ikke er anvarlig for et eget læringsopplegg så vil jeg skrive om tenkte opplegg.


Scenario 1:

Nåsituasjon:
En lærer underviser i naturfag ved en skole og undervisningen følger den klassiske ”klasseromsstilen”. Det brukes et LMS-system i faget, men siden faget passer best å undervise på tavla blir ikke dette brukt så mye utenom distribusjon av leksjoner og øvinger. Læreren synes har forholdsvis mye jobb med å produsere lærestoff, samt at vedkommende underviser andre fag i tillegg. Dette har ført til at læreren ikke har rukket å teste elevene gjennom semesteret så ofte som han/hun skulle ønske. Læreren synes det er tidkrevende å sette seg ned for å lage tester med nye spørsmål for hver gang. Læreren lurer derfor på om det finnes noen enklere måte å få gjennomført disse testene på.

Ønskede gevinster:
For å hjelpe læreren med dette mener jeg at bruk av digitale tester gjennom LMS-plattformen kan være en god løsning. Slike tester trenger ikke bare være typiske flervalgsoppgaver. Det kan legges inn mange andre spørsmålstyper som kan gjøre testen mer lærerik og underholdene for studentene. Digitale tester fører også til at det er mulighet for å lage en spørsmålsdatabase. Etterhvert som denne vokser seg større vil det være mange spørsmål der og læreren slipper å bruke så mye tid på å finne på spørsmål.

Realisering i praksis:
Det er viktig at læreren setter seg inn de ulike spørsmålstypene og forstår hvordan disse kan brukes mest mulig pedagogisk riktig. Læreren bør også informere studentene om hvordan opplegget kommer til å fungere og lage noen tester som studentene kan prøve seg på slik at de blir fortrolige med opplegget.


Scenario 2:

Nåsituasjon:
Et fag på en høgskole blir fjernundervist og består av to samlinger der studentene og lærer samles for forelesning. Utenom dette består faget av et prosjektarbeid som foregår gjennom hele semesteret, samt en skriftlig eksamen i slutten av semesteret som skal teste at elevene kan den teorien som er nødvendig. Studentene jobber mye med prosjektarbeidet, men selve prosjektet bruker kun deler av det som blir gjennomgått i samlingene. Dette gjør at studentene føler at de ikke blir testet nok i det fagstoffet som de ikke arbeider med i prosjektet.

Ønskede gevinster:
Det bør lages digitale tester som studentene får jevnlig gjennom semesteret slik at de får jobbet med det stoffet som ikke omhandles i prosjektoppgaven. En måte å løse dette på er gjennom testfunksjonen i It’s Learning. Disse trenger ikke være obligatoriske, men de bør gjøres for studentenes egen del.

Realisering i praksis:
Studentene bør kontakte læreren for å høre om vedkommende er interessert i et slikt opplegg. Studentene kan også komme med innspill om hvordan de ønsker at testen skal legges opp.


Scenario 3:

Nåsituasjon:
En lærer ved en gitarskole holder kurs hver tirsdag og torsdag. På hvert kurs gjennomgår læreren litt teori, men mesteparten av tiden går med til praktisk øvelse på gitaren. Læreren har i senere tid merket at elevene ikke kan teorien sin godt nok og lurer på hva han gjøre for å bedre dette. Vedkommende jobber på en skole og har mulighet til å lage digitale tester som kan publiseres ut til de som tar kurset.

Ønskede gevinster:
Læreren ønsker at elevene ved kurset stiller seg postive til digtale tester om gitarteori slik at de forhåpenligvis blir bedre på dette området. Han/hun ønsker også å lage tester som er spennende og som gir elevene motivasjon.

Realisering i praksis:
Læreren må forhøre seg med de som tar kurset slik at han er sikker på at de er med på opplegget. Deretter må han/hun få litt opplæring i hvordan gode og varierte tester kan lages. Til slutt må læreren lage gode spørsmål som er relevante for elevene ved kurset.

Ingen kommentarer: