søndag 2. november 2008

Digitale Tester: Refleksjon over egen test

Nå har jeg lagd en test som tar for seg litt generell rockehistorie. Hensikten med testen er å teste personer i kunnskap om rockemusikk. Testen er ganske uformell og den skal først å fremst hjelpe meg som student å bli kjent med testverktøyet og bli flinkere til å utforme gode tester. I testen inngår det ulike spørsmål og spørsmålstyper. Jeg har prøvd å bruke de fleste varianter av spørsmåltyper. Dette gjør testen litt mer spennende for de som skal gjennomføre den. Spesielt ”klikk på bildet”- og ”dra boksene”-spørsmåltypene var interessante og skaper krydder i testene. Jeg tror det er viktig at man er flink til å bruke varierte spørsmålstyper i digitale tester siden det skaper mer "liv" i testen.

Vanskelighetsgraden på spørsmålene er varierende. De forutsetter selvfølgelig at man har en viss interesse for rockemusikk opp gjennom tidene. Har man ikke det kan spørsmålene bli fort bli vanskelige. Jeg synes utformingen av spørsmålene gikk forholdvis greit og hadde ingen store problemer. Det tar jo selvsagt litt tid å finne på spørsmål som er gode og godt formulerte, men jeg synes prosessen var morsom.

Ingen kommentarer: