søndag 2. november 2008

Digitale tester: Hva lærte jeg?

Jeg synes det var nyttig å lage en egen test. I forbindelse med tidligere skolearbeid har jeg også vært med på å lage en test som ble brukt som spørreundersøkelse. Forskjellen nå var at jeg fikk mer kjennskap til de ulike spørsmålstypene gjennom lærestoffet, samt annen nyttig bakgrunnskunnskap om digitale tester.

Lærestoffet ga mye nyttig informasjon om hvordan man skulle lage gode spørsmål og det fant jeg absolutt nyttig. Jeg tror absolutt at spørsmålsbanker kan være et meget nyttig redskap for en lærer med ansvar for å lage digitale tester. En slik bank kan bli en god ressurs for læreren og kollegaer.

I en vanlig spørreundersøkelse som den jeg nevnte ovenfor er det mange av spørsmålstypene som ikke egner seg like bra. I en test for å teste kunnskap derimot kan man bruke alle spørsmålstypene med fordel. På denne måten unngår man at de som tar testen bare klikker seg kjapt gjennom uten å tenke seg om. Dukker det opp et spørsmål der man skal diskutere en påstand eller lignende vil kanskje studenten stoppe opp å tenke seg bedre om enn vedkommende ville gjort ved et flervalgsspørsmål.

Når jeg nå skulle lage en test mange andre skulle ta så synes jeg selvsagt det var motiverende. Det fører jo til jeg vil lage en best mulig test og det fører jo til at jeg brukte litt tid på å lage/formulere spørsmål.

Jeg har ikke fått noen tilbakemeldinger enda selv om det er noen som har tatt testen. Jeg skal oppdatere bloggen når jeg får inn noen tilbakemeldinger.

Alt i alt synes jeg dette var en spennende og interessant oppgave.

Ingen kommentarer: