onsdag 24. september 2008

Pedagogisk bruk av LMS

La meg starte med å si at mange læringsopplegg kunne hatt godt av endringer som fører med seg økt læringsverdi. I min skolesituasjon de siste årene har jeg brukt It’s Learning som er et fint brukbart system med mange muligheter og disse mulighetene kunne nok blitt tatt bedre i bruk i enkelte fag.


For å ta et eksempel hadde vi tidligere et fag som innebar et prosjektarbeid som skulle jobbes med gjennom store deler av perioden faget gikk over. It’s Learning ble i den forbindelse kun brukt til å publisere leksjoner og selve prosjektoppgaven. Vi hadde noen forelesninger i starten av faget som presenterte lærestoffet vi skulle jobbe med underveis, men etter disse forelesningene var gjennomført følte jeg at ”klasserommet” på It’s Learning ble lite brukt. Oppslagstavla ble veldig lite brukt og det ble kun postet noen få beskjeder. Det ble heller ikke opprettet noe diskusjonsforum der man kunne diskutere problemer/utfordringer med prosjektoppgaven.


I et fag med prosjektarbeid kan det være veldig nyttig med litt diskusjon som kanskje kan åpne øynene til folk hvis de står fast i arbeidet. Hvis lærerene klarer å dra i gang en diskusjon som interesserer studentene vil man raskt kunne få en voldom vekst i kunnskap og engasjement. Det er uansett vel så viktig at studentene tar initiativ selv og etterspør et sted der de kan ytre sine meninger og spørre om det de lurer på. Dermed kan alle som ønsker bidra til å svare på emner som blir tatt opp.


Forslag til mål/endringer kan være:

  • Større aktivitet på forum for kunnskapsformidling
  • Hyppigere informasjon om ting som skjer i faget (innleveringer, forelesninger, gruppemøter osv.)
  • Tilbakemeldinger ved bruk av testfunksjonen i It’s Learning


Så hvordan skal man nå disse målene?

Når et LMS-system blir innført i en institusjon må man ikke bare nøye seg med å få systemet på plass og sette punktum der. Det er enda viktigere å lære opp de som skal bruke systemet slik at de får kjennskap til mulighetene som ligger der og hvilke gevinster bruken av dem kan gi i f.eks. en studiesituasjon. Opplæring av selvsagt ikke alt. Man må også prøve å forandre de grunnleggende holdningene som sitter i mennesker som er vant med tradisjonell klasseromsundervisning. Mange kan lide av for eksempel teknologiangst og gruer seg for å bruke et nytt LMS-system som de kanskje føler blir tvunget på dem. Dette er gjerne lærere som har brukt tradisjonell klasseromsundervisning i mange år og som føler det fungerer best. Den yngre garde av lærere som har vokst opp i datamaskinens kommersielle tidsalder og som selv har brukt et LMS da de selv studerte ser flere muligheter og klarer dermed å bruke LMS-et på en mer kreativ måte.


Det gjelder å få lærerne til å innse at den pedagogikken som brukes i tradisjonell undervisning ikke er så rent forskjellig fra den som brukes i digital læring.
Hvordan ville du som lærer presentert fagstoffet på nett? Jo, tenk at du står foran klassen. Prøv nå å konvertere det du ville sagt i klasserommet over til LMS-systemet. F.eks: i et klasserom skriver ofte læreren viktige beskjeder oppe i høyre hjørne av tavla. Det kan man digitalisere ved å skrive den samme beskjeden på oppslagstavla på It’s Learning. Starter man en diskusjon i klasserommet er det ikke ulikt det å starte i ny tråd i forumet. Dette er ganske enkelt å forestille seg, men det finnes sikkert noen som ikke helt har innsett det. Prinsippene vil jo være de samme i det nettbaserte klasserommet som i det tradisjonelle. Det viktigste er at man gjør et forsøk på å få til aktivitet og så kan man be om tilbakemeldinger ved hjelp av en spørreundersøkelse i It’s Learning. Da får man anonyme tilbakemeldinger som forhåpentligvis er konstruktive slik at man etterhvert kan få et spesialtilpasset klasserom på Internett som fungerer slik studentene selv ønsker det.


Når det gjelder å få studentene på banen er det nok lurt å starte enkelt. Start gjerne med en presentasjonstråd i forumet der alle kan si litt om seg selv og bli ”kjent” med hverandre. Etterhvert kan man begynne å dra i gang andre typer diskusjoner. Jeg tror mange studenter ikke tør å skrive innlegg i forum fordi de er redde for å dumme seg ut ved å skrive noe feil. Den terskelen kan nok muligens senkes ved å la deltagerne være anonyme. Da vil kanskje flere prøve seg. Mange vegrer seg nok litt når det er mange deltagere i forumet, så kanskje mindre grupper kan være en lur måte å sette i gang diskusjonen på. Etterhvert som studentene blir varme i trøya vil nok aktivitetsgraden øke. Som jeg skrev overnfor er det viktig at studentene gir tilbakemeldinger til læreren som er saklige og konstruktive slik at man skape en fremgang i bruk av LMS-et og unngår å stå på stedet hvil.


Felles for begge situasjonene er at det trengs motiverende faktorer for å få aktiviteten på læringsplattformen opp på det ønskelig nivået. Lærere må motiveres av overordnede og studenter må igjen motiveres av læreren. Hvis studenter og lærere lærer seg og samarbeide og ha en god dialog seg imellom er jeg sikker på at vi vil se en flott utvikling når det kommer til aktivitetsnivå og kreativ bruk på læringsplattformer i fremtiden.


Kom gjerne med innspill.

2 kommentarer:

Siri Baklid sa...

Bra det du skriver om at LMSet må ufarliggjøres for både lærere og studenter! I tillegg er du såvidt innom noe jeg mener er viktig, nemlig at lederne motiverer og stiller krav til bruk. Det er vesentlig at lærerne ser nytteverdien og fordelene ved bruk av LMS, slik at de ikke "bare bruker det fordi ledelsen sier jeg må". Elevene tror jeg stort sett blir motiverte når data taes i bruk, i alle fall i grunnskolen. Er læreren interessert og entusiastisk, blir gjerne elevene det også.

Unknown sa...

Hei, du skriver om erfaringer fra undervisning der du er student. Det er helt ok. Du har flere interessante poenger, og har gode forslag til tillegg i for eksempel prosjektfaget.

Du har gjort deg tanker om hvordan en institusjon kan stimulere til bruk når et system er kjøpt inn. Jeg tror du har rett i det du sier om teknologiangst. Det er spesielt riktig og viktig som du sier, at lærerne må innse at gammel pedagogikk faktisk kan overføres til nye digitale læringssituasjoner! Dette er et viktig poeng og en fin observasjon. Bra! Jeg synes videre at eksempelet ditt der du "forteller" den tradisjonelle klasseroms-læreren hvordan han kan transformere undervisningen til for eksempel LMS-systemet, er veldig kreativt og godt tenkt. Det er faktisk så konkret en bør være for å lykkes, tror jeg, så dette er et stort pluss i besvarelsen din!